Pepco, popularnej sieci dyskontów odzieżowo-przemysłowych, która niedawno trafiła na giełdę, a teraz może być wystawiona na sprzedaż przez swojego właściciela. Co się dzieje z tą firmą i jakie ma perspektywy na przyszłość? Zapraszam do lektury.
Pepco to europejska sieć detaliczna oferująca odzież i produkty dla domu w niskich cenach. Sieć w grudniu 2022 liczyła ponad 2,9 tysiąca sklepów w 16 krajach 1. Firma powstała pod koniec 1999 roku w Polsce jako oddział brytyjskiego Brown&Jackson. W wyniku zmian kapitałowych w ramach holdingu, w 2004 roku spółka została przejęta przez firmę Pepkor z siedzibą w Południowej Afryce. Wtedy też zmieniono logo oraz nazwę firmy na Pepco 2. Od roku 2013 rozpoczęła się ekspansja Pepco na innych europejskich rynkach, takich jak Czechy, Słowacja, Rumunia, Węgry, Chorwacja, Słowenia, Litwa, Łotwa, Estonia, Bułgaria, Włochy, Serbia, Hiszpania, Austria, Niemcy i Grecja 1.
Pepco Group NV (PCO) to spółka matka Pepco oraz innej sieci sklepów – Dealz. Spółka zadebiutowała na warszawskim parkiecie 26 maja 2021 roku z ceną 40 zł za akcję 3. Od tego czasu kurs spadł o ponad 14 proc. i obecnie wynosi 34,14 zł 4. Kapitalizacja spółki to około 19,6 mld zł 4. Spółka ma wskaźnik cena/zysk na poziomie 27,8 i wskaźnik cena/wartość księgowa na poziomie 4,22 4.
Pepco Group podało wyniki za III kwartał obecnego roku obrotowego. W tym okresie jej przychody wyniosły 1,37 mld euro, co oznacza wzrost 12,5 proc. przy stałym kursie walutowym. Sprzedaż w ujęciu LFL, czyli w porównywalnej liczbie sklepów, spadła jednak o 1,2 proc5. Spółka tłumaczy to wpływem pandemii i ograniczeń sanitarnych w niektórych krajach. Zysk netto spółki wyniósł 62 mln euro, co oznacza wzrost o 16 proc. rok do roku 5.
Jednak nie wszystko jest tak różowo dla Pepco Group. Spółka należy do holdingu Steinhoff International Holdings NV (SNH), który jest bliski upadłości z powodu skandalu księgowego z 2017 roku 6. Steinhoff oszukiwał na swoich sprawozdaniach finansowych i zawyżał wartość swoich aktywów o ponad 6 mld euro 6. W związku z tym holding musi zapłacić odszkodowania swoim wierzycielom i akcjonariuszom. Aby tego dokonać, Steinhoff rozważa różne opcje strategiczne, w tym sprzedaż części lub całości swojego udziału w Pepco Group 6.
Co to oznacza dla Pepco i jego klientów? Na razie trudno przewidzieć, kto i za ile mógłby kupić Pepco Group od Steinhoffa. Możliwe jest również, że holding zdecyduje się na inną formę restrukturyzacji i zachowa kontrolę nad Pepco Group. Niezależnie od tego Pepco zapewnia, że jego działalność nie jest zagrożona i że nadal będzie rozwijać swoją ofertę i sieć sklepów 6. Pepco ma ambitne plany na przyszłość, w tym otwarcie 300 nowych sklepów w roku obrotowym 2022/23 i zwiększenie liczby sklepów do 6 tys. w ciągu pięciu lat 5.
Pepco to jedna z najbardziej dynamicznych i rozpoznawalnych marek na rynku detalicznym w Europie. Firma ma silną pozycję w segmencie dyskontowym i cieszy się dużym zaufaniem klientów. Jednak Pepco musi zmierzyć się z niepewnością związaną z sytuacją swojego właściciela i potencjalną zmianą akcjonariatu. Czy to wpłynie na jakość i cenę produktów Pepco? Czy to otworzy nowe możliwości dla rozwoju firmy? Czy to zmieni strategię i wizerunek Pepco? Na te pytania poznamy odpowiedzi w najbliższej przyszłości.
Źródła:
1: O nas, PEPCO Polska [dostęp 2022-12-27] (pol.).
2: Pepco – Wikipedia, wolna encyklopedia [dostęp 2022-12-27] (pol.).
3: Pepco Group zadebiutowało na GPW na 5-proc. plusie, StockWatch.pl – giełda od fundamentów – wiadomości, 26 maja 2021 [dostęp 2022-01-13] (pol.).
4: Pepco Group NV (PEPCO) – Notowania GPW – Giełda – Bankier.pl – 1 [dostęp 2022-01-13] (pol.).
5: Pepco wyniki finansowe sprzedaż przychody Dealz – WirtualneMedia.pl, 14 lipca 2023 [dostęp 2022-01-13] (pol.).
6: Właściciel Pepco bankrutuje. Co dalej ze sklepami w Polsce?, Finanse.wp.pl, 27 lipca 2023 [dostęp 2022-01-13] (pol.).