https://www.cushmanwakefield.com/pl-pl/poland/insights/wolumen-inwestycyjny-w-pierwszym-polroczu-2022-roku-w-polsce

Rynek nieruchomości komercyjnych w Polsce zdominowany jest przez inwestorów zagranicznych poszukujących pewnych i stabilnych stóp zwrotu. Zgodnie z raportem Cushman&Wakefield https://www.cushmanwakefield.com/pl-pl/poland/insights/wolumen-inwestycyjny-w-pierwszym-polroczu-2022-roku-w-polsce tylko w pierwszej połowie tego roku (2022 r.) wolumen transakcji przeprowadzonych na tym rynku to 2,88 Miliarda Euro. Daje wzrost rok do roku o 44% i  pokazuje, że ani inflacja, ani wojna na Ukrainie nie zatrzymała inwestorów w procesach zakupowych. Na tak ogromną kwotę składały się transakcje na rynku biurowym (44%), handlowym (28%) i magazynowym (24%). Inwestorami na tym rynku są głównie podmioty zagraniczne. W pierwszej połowie 2022r. za 34% inwestycji odpowiadały firmy z USA, 11% z RPA i 10% ze Szwecji. Miejsce dla inwestorów indywidualnych z Polski z uwagi na wolumeny transakcji jest głównie w zakupach gruntów pod te realizacje parków handlowych, pojedynczych dyskontów wynajętych dla sieci handlowych takich jak Biedronka czy Lidl i małych parków handlowych. Właśnie w tych transakcjach nasz zespół pomaga polskim firmom rodzinnym, inwestorom, który tak jak duże zagraniczne fundusze chcą mieć stabilne przepływy z najmu długoterminowego. Warto inwestować tak jak najwięksi na tym rynku i korzystać z tego, że stopy kapitalizacji na Polskim rynku są atrakcyjne. Jeśli chcesz dołączyć do grona posiadaczy nieruchomości wynajętej dla stabilnego podmiotu, to koniecznie zapisz się na nasz newsletter, gdzie w pierwszej kolejności informujemy o okazjach, które znajdujemy dla Naszych inwestorów!

Nieruchomości komercyjne są coraz ciekawszą alternatywą dla zakupów mieszkań na wynajem.  Zgodnie z raportem największego doradcy na rynku nieruchomości CBRE https://www.cbre.pl/pl-pl/raporty/Poland-Real-Estate-Market-Outlook-2022 wzrost cen mieszkań w 2021 roku wraz ze wzrostem stopy procentowej i kosztów wytworzenia dla deweloperów spowoduje znaczący spadek popytu na mieszkania ze strony inwestorów indywidualnych, a ruch w segmencie mieszkaniowym będziemy obserwowali jedynie w sektorze budowy na wynajem całych obiektów przez dużych inwestorów. Tylko w 2021 roku zgodnie z danymi z raportu cena nowych mieszkań w Warszawie wzrosła do 12 757 PLN/m2, a deweloperzy wprowadzili do oferty 11 928 mieszkań, co jest o 16,8% mniej niż na koniec 2020 przygotowując się na spowolnienie w tym roku. Fundamenty do zakupu nieruchomości handlowych i magazynowych wspierają prognozy Euromonitor International (https://www.euromonitor.com/)   sprzedaż w perspektywie 2025 r. w sklepach tradycyjnych w Polsce wzrośnie o 8,9 mld EUR, a sprzedaż online powiększy się o 9,7 mld EUR, osiągając udział 22% w sprzedaży detalicznej. W 2021 r. na polski rynek weszło 11 nowych marek handlowych, a ewolucja tego rynku wskazuje na wzrost popularności dyskontów, centrów convinience oraz parterów w inwestycjach deweloperskich. 

Rynek handlowy w Polsce to około 38 milionów potencjalnych klientów, który przyciąga wielu międzynarodowych funduszy, deweloperów i inwestorów indywidualnych. Ich zaufanie do Naszego rynku wspiera ponadprzeciętny wzrost gospodarczy i coraz większa siła konsumenta, która zgodnie z raportem JLL Zarządzanie nieruchomościami i inwestycjami | JLL Polska i TREI Real Estate GmbH ,,Retail parks and convenience centres in Poland’’ w ciągu 30 lat ciągłego rozwoju nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce zaowocowała wybudowaniem ponad 16,2 mln m² powierzchni wynajmu w różnych formatach handlowych. 

Ostatni rok był bardzo czasem dużej aktywności deweloperów, którzy dostarczyli tylko w samych parkach handlowych i centrach convinience 237 tys. m2, które są po okresach pandemicznych najbardziej popularnym formatem. Łatwość dojazdu, dostępność i dostarczanie usług niedostępnych dotychczas dla mieszkańców mniejszych miast w Polsce powodują, że to są to czynniki powodujące aktywność w zakupach gruntów, realizacjach deweloperskich i ekspansji sieci handlowych. Tendencje tę potwierdza dyrektor zarządzający jednego z największych deweloperów parków handlowych Trei Real Estate Gmbh Jacek Wesołowski, który w wyżej wymienionym raporcie wspomina, że ,,lokalizują Vendo Parki w miastach zamieszkujących ok. 15 000 tys. mieszkańców uzupełniając ich ofertę handlową’’

Dla inwestora indywidualnego realizacja całego parku handlowego może być wyzwaniem, na które stać tylko najbogatszych ale zakup lokalu wynajętego dla Żabki czy Biedronki jest już dostępna dla znacznie większej ilości inwestorów. W nieruchomościach komercyjnych spotykamy dwa rodzaje inwestowania bezpośrednie i pośrednie. 

Inwestorzy mogą korzystać z inwestycji bezpośrednich, gdy stają się właścicielami nieruchomości poprzez posiadanie własności fizycznej nieruchomości Do bezpośrednich inwestycji w nieruchomości komercyjne najlepiej posiłkować się zespołami ekspertów, które ułatwią selekcje gruntów, lokali czy przeanalizują umowy najmu (tutaj link do Nas). Nieruchomości komercyjne to inwestycja w nieruchomości o podwyższonym ryzyku vs lokata bankowa czy obligacje skarbowe ale i znacznie wyższej opłacalności. Taki inwestor prawdopodobnie będzie osobą zamożną, ponieważ inwestowanie w nieruchomości komercyjne bezpośrednio wymaga minimum miliona złotych wolnego kapitału. Idealna dobrana nieruchomość znajduje się na obszarze o niskiej podaży obiektów handlowych np. małe miasto i dużym popycie na nowe w usługi w selekcji zwracamy uwagę na siła nabywczą mieszkańców w okolicy, ruch kołowy i pieszych, a nawet analizy stopy bezrobocie i perspektyw rozwoju lokalnego rynku. 

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *