W ostatnich latach możemy obserwować ekspresowy wzrost liczby nowo wybudowanych parków handlowych w Polsce. Wzrost zauważalny jest nie tylko w naszym kraju, ale też zagranicą. Polacy coraz chętniej wybierają zakupy w parkach handlowych niż w galeriach handlowych. Jaka jest tego przyczyna i co z ich przyszłością?

Dlaczego parki handlowe są atrakcyjne dla inwestorów?

Odpowiedź jest prosta – jeśli nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Wynajem lokalu w parkach handlowych jest znacznie tańsza niż w galeriach handlowych. Sklepy nie muszą się martwić o dodatkowe koszty związane z utrzymaniem całego budynku, na które składają się wszystkie sklepy w centrach handlowych. Jedyny wydatek jaki ponoszą to koszty wynajmu jednego lokalu. Wspomniana wcześniej różnica w cenie wynajmu to ok. 450 zł/m2 za lokal w galerii handlowej (w Warszawie), gdzie w parku handlowym cena ta wynosi ok. 60 zł/m2*. Ceny te mogą różnić się w zależności od najemców, lokalizacji i innych czynników, jednak nie zmienia to faktu, że wynajem w galerii handlowej jest opłacalny jedynie dla większych firm z dużym kapitałem i zyskami. 

Co przyciąga klientów do parków handlowych?

Parki handlowe mają tę przewagę, że nie trzeba budować wielkich budynków, dzięki czemu możliwe jest stworzenie miejsc parkingowych tuż przy sklepach. Przez taki zabieg klienci mogą szybciej robić zakupy najpotrzebniejszych rzeczy, bez konieczności spędzenia dużej ilości czasu w często zatłoczonych galeriach.  Parki mają co prawda mniej sklepów, ale zazwyczaj jest wszystko co potrzeba, czyli np. Biedronka, Media Expert, Rossmann, Sinsay, Pepco, czy też Martes Sport. Dodatkowym atrybutem są lokalizacje. Inwestorzy coraz częściej i chętniej stawiają na budowę takich sklepów w mniejszych miejscowościach, co zdecydowanie konkuruje z centrami handlowymi.

Co dalej z parkami i galeriami handlowymi?

Obecnie w Polsce jest ponad 600 parków handlowych, a galerii ponad 500, ale coraz częściej możemy słyszeć o ich likwidacji. Stają się coraz mniej opłacalne, co jest wielką szansą dla rozwoju i budowy kolejnych parków handlowych.

Similar Posts

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *